Fietsvakantie Mallorca WWT Arendonk    12-5 t.e.m. 19-5   2007

Zat 12-5

Transfer naar Mallorca
Rit : Palma – Cap Blanc – Lluc Major – ’s Arenjassa – Palma      65 km   395 hoogtemeters

Eindelijk was het dan zover, Marc (Marco di Lungo)  had alles ‘pico bello’ geregeld voor onze trip naar Mallorca. Om half 5 aan de Cash met het busje van onze sponsor : ‘Lauwers Car Servic’ en wij richting Zaventem, chauffeur van dienst : Mario.
Ons vliegtuig stijgt stipt om 7.00 h op en via een tussenlanding in Barcelona landen we met enige vertraging op Palma. Schril contrast met het regenachtige Belgenland , hier is het ‘zon à volonté !!’.
Een korte transfer tot hotel : Rio Concordia en alhier staat de verantwoordelijke van JDR Cycling : Andre ons reeds op te wachten. Het ontvangst is hartelijk, da beloofd ! Nadat we onze kamers in orde gebracht hebben, naar de fietsen, de Ritley’s zien er voortreffelijk uit!! Het was ondertussen reeds over middag en alvorens een eerste verkenningrit te maken eerst nog een hapje eten in een plaatselijke taverne.
Eindelijk was het dan zover, de koersbroeken aan , de fietsen van de haken en ons groepje van 8 maakt de eerste meters.
Eerste km’s langs het drukke strand van Palma, maar eens deze achter ons is het een ander, rustig typisch dor Spaans landschap waar we door fietsen !!
Ons verste punt vandaag is Cap Blanc in het zuiden, staat goed aangegeven tot we aan een gesloten hek komen, die toren staat op privé domein !!
Dan maar verder richting Llucmajor en op deze bochtige weg wordt de fietsvriendelijkheid van het eiland duidelijk, autobestuurders hebben er veel respect voor de ‘papagaois’ !! Effe stoppen want er zit een beestje achter mijn trui, een wesp blijkt die mij tot 3X toe steekt, van de gelegenheid gebruik maken op de kaart te zien en verder langs een grote baan , bijna constant bergaf tot Playa de Palma.
We zijn net op tijd voor een korte briefing van de organisatie, maar we hebben dorst en op het terras gaan de cervesa’s er vlot in !
Bij het avondeten worden we erop gewezen dat avondkledij verplicht is !! Zullen we morgen rekening mee houden !! Achteraf naar de Boulevard, waar het bruist van het uitgangsleven en de voertaal is er  bijna enkel Duits ?!?
Onze eerste dag was al zeker geslaagd !!    (Luc)

Zon 13-5

Rit : Casa Blanca – Sa Caboneta – Bunyola – Port de Soller – Deya – Valdemossa – Estellens
– Andratx – Calvia – Palma      165 km       2350 hoogtemeters

We zijn naar hier gekomen om een paar bergskes te beklimmen en dat gaan we dan vandaag ook doen ! Maar na de eerste avond al direct en een zware nachtelijke uitstap zien enkelen dat eigenlijk niet zitten ! (ja jongens om 5u lagen wij al lang in ons bed , op 2 uitzonderingen na). Met een routebeschrijving van JDR geraken we rond de luchthaven en een eindje verder loodsen enkele Ullrich fans ons richting Bunyola tot aan  de pas de Soller . Aan de voet hiervan geef ik al een drinkbus met mineralen weg (stommerik !!) en beginnen aan de klim, deze valt goed mee, de tropische temperaturen 38 à 39 ° C zorgen er echter voor dat de drinkbussen al leeg zijn !! Boven aangekomen worden 8 flessen van 1,5 l water op tafel gezet! Wanneer de dorst gelest is volgt een afdaling van 10 km langs Soller tot Port de Soller, waar we van een gezellige lunch aan de baai genieten !!
Maar we moeten verder, want door het late vertrek ’s morgens zitten we achter op ons schema.
We nemen vanuit Soller richting Valdemosa ne stevige klim richting Andratx. Op de splitsing Valdemosa – Andratx wordt wat gekibbeld om een hoek af te snijden !! We volharden echter ons idee en richting Andratx ; het is hier veel te mooi langs de kust, om voorbij te rijden !! 2 Uur verder hebben we echter dringend 15 l water nodig, maar ‘dome fortuna’ alles is op zondag gesloten !
Dan maar een terras op voor een grote Cola, 15 km verder in Andratx vindt je wel wat, wordt gezegd ! We moeten verder , en de krampen beginnen, in Andratx is echter ook alles dicht !! De pompbediende was bij de zaak, want we stonden met 10 l batterijwater aan de kassa !?!
Bussen vol met drinkwater en vooruit, want na 21.00h is het restaurant in het hotel ‘close’ !! Ik zeg tegen Luc: “we nemen de kortste weg!!”, Hij neemt echter een wijze beslissing (we hadden anders op de snelweg uitgekomen !!) en stuurt ons door de bergen via de geplande weg . Met behulp van  de coureurs die ondertussen bekomen zijn van hun nachtelijke uitstap neemt iedereen de laatste bergskes.
In Palma hebben we ons als echte ‘terroristen’ tussen het drukke verkeer gewrongen om toch nog op tijd binnen kunnen te zijn ! Alle verkeersregels over boord en gas geven. Om 20.45 h komen we aan ons hotel en jawel we krijgen 15 minuten extra tijd om toch nog op tijd met de knieën onder tafel te kunnen !!
Voor mij is eten niet meer van toepassing, 5 liter water gedronken en mijn zoutgehalte staat ver onder niveau, dit moet eerst bijgevuld worden !!
Een mooie, zware rit die geen van ons snel zal vergeten !!   (Marco)

Ma 14-5

Aankomst Eric en Stef
Rit : Luccmajor – Algaida – Sant Joan – Petra – Sineu (wielerbaan) – Loret – Pina – Algaida – Llucmajor – Palma              120 km          590  Hoogtemeters

D-Day !! Om 1.45 h loopt de wekker af, en zonder probleem spring ik uit m’n bed. Vandaag vliegen ondergetekende en Stef de andere 8 wwt’ers achterna naar Mallorca. Om 6 h met een bang hartje da vliegtuig in, voor wat later bleek een probleemloze vlucht. Om 8.30 h geland en na wat wachten op de bagage recht naar hotel Riu Concordia waar de rest van de bende ons al staat op te wachten. Een snel ontbijt, de fietsen in orde maken en wij zitten op de fiets voor onze eerste rit. Onder leiding van André Covalino vertrokken voor 110 km. Na een gezapige start langs de kustweg splitst onze groep zich in 2 en ging het tempo met een ruk de hoogte in. Na 25 km zegt André ons dat de volgende 10 km ‘vrij rijden’ zijn, en dat is koren op de molen van de rappe mannen die er direct een serieuze lap op geven. Na heel het boeltje uit elkaar gereden, alles terug samen laten komen en wij; 10 wwt’ers en 6 Nederlanders waaronder 2 vrouwelijke fietsers; rustig verder. Die rust is na 10 km weeral voorbij, want de volgende 10 km zijn opnieuw vrij. De rest kunt ge wel raden zeker , dezelfde mannen weer volle bak weg ! Na dit toch wel pittige stuk was het tijd om de innerlijke mens te versterken. Op een prachtig terras in Petra, allemaal genoten we  van een overheerlijk broodje serranoham ,daarna is het tijd om de terugweg aan te vatten. Na een pittig zondagritje wordt besloten de gemakkelijkste weg terug naar Palma te nemen. Nog een ommetje langs de wielerpiste van Cineu, waar de meesten onder ons hun eerste en misschien wel enige rondjes draaiden op een piste. Hierna gaan we de laatste 40 km terug aanvatten, vol tegen de wind ! De vrije 10 km die volgen zijn er nog maar 4 kandidaten meer om er een lap op te geven !! Yves en Frank maken hun 2 nederlandse companen vakkundig in. Na een lekke band bij de Frank wordt aan een stevig tempo binnengefietst. In Palma aangekomen wordt gestopt in ‘wielercafé : La Terraza’,
waar we allemaal een pasta aangeboden krijgen van JDR-Cycling. Vergezeld van de nodige drank was dit voor mij en Stef (de rest ook natuurlijk) een leuke afsluiter van een heerlijke fietsdag .  ( Eric)

Di 15-5

Rit : Cosa Blanca – Sineu – Lubi – Sa Bobla – Pollenca – Cap Formentor – Campanet – Selva
– Inca – Sencelles – Algaida – Llucmajor – ‘s Arenjassa – Palma
200 km                       2050 Hoogtemeters

De vraag aan ieder van ons om tegen 8.00 h aan de ontbijttafel te zitten wordt goed opgevolgd, want om 9.00h wordt vertrokken voor de langste rit naar ‘Cap de Formentor’.  Dat het de eerste dagen nog een beetje klungelen was om uit Palma weg te raken, loodst Marco ons op 1 plaatselijk ‘ blokje rond’ na direct in de goede richting.
Er wordt goed samengewerkt in ons 10 man sterke peleton, dat ondanks wind op kop en af en toe een klimmetje behoorlijk opschiet, maar we moeten een eindje, enkele rit ongeveer 100 km en natuurlijk nog eens terug. Zoveel mogelijk gebruik makend van de fietsvriendelijke binnenwegen zijn we toch genoodzaakt af en toe een grote weg te nemen, maar weer valt het goed op dat het verkeer hier fietsers gewoon is en ook respecteerd !!
Door het prachtige binnenland , langs Sineu, Llubi, Sa Pobla, Pollenca tot Port de Pollenca begint het  laatste ‘wel erg lastige, onregelmatige stuk ‘ over de Cap, nog 18 km te gaan tot aan de toren.
Er is veel verkeer en de bussen rijden af en aan over deze wel erg bochtige, heuvelachtige weg, maar na 8 km voorbij de parking : Playa de Formentor, wordt het rustiger . Het is afzien, maar toch genieten, door het bos, een donkere tunnel van 300 m, waarna een kaal rotsachtig landschap opduikt en na een laatste klim duikt plots ons einddoel op : de toren van Cap Formentor.
Alhier zijn redelijk wat toeristen en we besluiten onze draadijzers aan de kant te zetten, effe te genieten van het fenomale uitzicht, enkele foto’s te nemen en dan in het restaurant binnen de innerlijke man te versterken. Maar waar zijn Rob en Staf ? Zij hadden ;zo bleek een half uurtje later; de afslag genomen naar de toren van ‘Torre’ met een wel erg stijl klimmetje als toemaatje !!
Na een gezellig onderonsje word het tijd voor de terugweg. De Stef die er ondertussen achter gekomen was dat het SD kaartje niet goed in z’n fototoestel zat, wil er een echter interval training van maken , door opnieuw overal foto’s te nemen !!
Een andere heenweg was optie en langs Campanet, Selva tot Inca langs het inposante Traumuntana gebergte zorgt toch wel voor af en toe wat klimwerk !! Verder via Cencelles, maar de bewolking neemt nog meer toe en er vallen druppels, uitkijken in de bochten is de boodschap. Een luide krak verraad een gebroken spaak in het achterwiel bij mezelf, met een ferme slag tot gevolg.  Met de rem open lukt het verder wel en via Algaida tot Palma worden alle registers open getrokken, zodat we de ‘Badia de Palma’ reeds in verte zien liggen.  Na 195 km ploffen we neer bij ‘La Terrza’ . Door de prima samenwerking en het minder warme weer zijn er geen slachtoffers gevallen !! De volle borden ’s avonds in het restaurant verraden toch wel het calorieverbruik van vandaag en na nog een gezellig samenzijn op het terras van het hotel is het voor ieder van ons ‘Bedtijd”.  (Luc)

Wo 16-5

Rit : Llucmajor – Randa Cura – Montuiri – Porres – Lluccmajor – Calapi – Palma
130 km              730 Hoogtemeters

André, onze begeleider van JDR had normaal een vrije dag vandaag, maar voor die sympatieke Belgen (slik) wil hij wel iets extra doen !? Na alweer een stevig ontbijt is het verzamelen aan de kelder van het hotel, fietsen checken en klaar maken, een korte briefing en wij weeral op weg onder een stralende zon. Ons doel vandaag is een molshoop met hoogste punt van 500 m boven zeeniveau: Randa Cura, gelegen tussen Llucmajor en Algaida in het vlakkere zuiden van het eiland.
Deze heuvel is reeds net buiten Palma goed zichtbaar. Gezamenlijk gaat het tot aan de voet ervan, nog een laatste maal stoppen om afspraken te maken voor de bklimming. Er zijn 2 mogelijkheden: de normale weg vanuit het dorpje Randa, 8 km aan 5 à 6 %  en een pittige optie van +10 % over 3 km , samenkomend met het normale traject . Rob, Leo, Paul, Staf, Eric en Stef kiezen voor het gemakkelijke traject, terwijl Yves, Marc, Frank en Luc samen met André het stijle stuk nemen. Het is stijl, maar met een beetje karakter erbij doenbaar!! Boven aangekomen wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt enkele mooie plaatjes te maken want het uitzicht is er fenomenaal .
In het klooster boven : Santuari de Cura is er voldoende gelegenheid voor een kopje koffie of fris. Na een gezellig onderonsje is het tijd om verder te fietsen, onze JDR begeleider besluit de kortste weg te nemen, terwijl wijzelf nog een ommetje maken. Terug aan Playa de Palma goed voor 130 km . Na het avondeten wordt op het hotel terras alweer gezellig afgesloten ! (Luc)

Do 17-5

Rit : Casa Blanca – Sr Eugenia – Biniola – Binissalem – Loseta – Selva – Coimari – Col de
Sabatia – Sa Calobra – Puig Major – Fornalutx – Col de Soller – Bunyola – St Maria – Sa
Caboneta – Casa Blanca – Palma      175 km           2800 Hoogtemeters

Vandaag “Koninginenrit” : Col de Sabatia – Puig Major – Sa Calobra – Col de Soller , 3000 hoogtemeters ruw geschat. Er zijn er veel die slecht hebben geslapen. De toch wel erg ruidluchtige Duitsers hebben veel lawaai gemaakt in de ‘Bierstrasse en directe omgeving’. Maar iedereen is vroeg aan tafel, want om 9.15 h wordt vertrokken. Eric uit Nederland rijdt vandaag ook met ons mee !!
We vertrekken via Col de Militair, langs Binisallem, langs Selva, de bergen in richting Puig
Major (het hoogste punt op het eiland) . Vanaf Caimari krijgt iedereen vrijgelijde en kan zich 15 km laten gaan tot aan de afslag naar Sa Calobra, alhier is het ‘hergroeperen’. Na een verfrissing stijgen we nog 3 km om dan onze stuurmans kunsten ten beste geven, want het is 9 km en 104 bochten stijl naar beneden !! Een schitterende ervaring die we niet snel zullen vergeten !!  Onze voorzitter alias: ‘Silverfox’ neemt echter de wijze beslissing om niet helemaal af te dalen omdat zijn ‘achillespees’ hem al 4 dagen parten speelt ! Beneden aangekomen, even genieten de mooie natuur rondom ons, de innerlijke mens versterken en omdat er maar 1 weg terug is (of de boot natuurlijk) besluiten we allemaal voor de 1e optie: nl de 104 bochten en 700 hoogtemeters naar boven ! Op 1 ½ uur zijn we van boven naar beneden en terug geweest!! Terug boven klimmen we verder langs 2 fraaie stuwmeren, naast de Puig Major (1400 m) de weg ligt hier net geen 1000 m boven zeeniveau en achter de 2e tunnel terug hergroepering . Nu volgt een mooie gelijkmatige afdaling van 10 km tot afslag Fornalutx alwaar we ons 4uurtje nuttigen op het dorpspleintje , niks is minder waar het is er gewoon “genieten”, Eric tracteert ons van puur contentement op een biertje !! En na de hongerige magen te hebben bijgevuld rijden we verder om de laatste klim van betekenis op te rijden. De Col de Soller wordt door ieder van ons naar eigen kunnen genomen want de benen zijn goed bij allemaal !! Hier over heen zien we in de verte reeds ‘Palma’ en proberen kris en kras onze weg te  vinden door de talrijke dorpjes, maar dit eindigt op een gravelweg , dan maar een eindje langs Caboneta en komen na 175 km fietsplezier aan bij het hotel.
Een fantastischt rit waar iedereen van genoten heeft. ‘Mallorca is inderdaad het fietsparadijs!!)       (Marco)

Vrij 18-5

Rit : Llucmajor – Sa Rapita – Banyos st Jean – Ses Salines – Santanyi – Cala Figuera – Santanyi – Los Concos – Son Nogté – Felanitx – Son Misguida – Porreres – Llucmajor –
‘s Aranjassa – Palma                  125 km           760 Hoogtemeters

Na de zware rit van gisteren met stramme benen uit bed voor de laatste rit op Mallorcaanse bodem. Een stevig ontbijt achter de kiezen gestoken en om 10 h op weg naar de oostkust waar we nog niet geweest waren. Na 3 km zijn we al met 2 man minder, omdat onze renners Yves en Frank even achter een bus bleven en ons daarna niet meer terug vonden. Na een fotostop  wij verder over de kustweg waar de benen al direct onder spanning komen te staan, terwijl na 25 km onze Nederlands vrienden verder rijden naar Cala Pi, besluiten wij door te rijden tot Cala Figueras. Na 60 km komen we in dit toch wel zeer mooie dorpje alwaar we op een schitterend terras genieten van een heerlijke , hoe kan het ook anders : … pastamaaltijd !! En na 1 ½ h gaan we weer op weg voor de laatste 65 km , via Felatnix en nog wat meer dorpjes met exotische namen komen we op een mooie golvende weg richting Llucmajor waar we de grote baan naar ’s Aranjassa nemen en net zoals de vorige 2 X wordt hier voor de laatste keer de gaskraan volledig opengezet !! Op het vlakke gedeelte laat Staf  z’n goede vorm nog eens bewonderen (37 à 38 wind op kop), daarna vliegen we tegen 60 à 65 naar beneden op deze toch wel zeer mooie golvende weg. Beneden aangekomen richting hotel op de kleine versnelling voor de laatste km’s van deze toch wel zeer mooie fietsvakantie. In plaats van aan het hotel te stoppen rijden we verder tot het strand alwaar sommigen onder ons nog een frisse duik in zee nemen !!  Na nog een paar cercessa’s terug naar het hotel, fietsen poetsen en het rijgedeelte van ons verlof zit er op !!
Nog een speciaal woordje van dank aan Marco di Lungo (onze levende GPS) voor de toch
wel schitterende manier waarop hij ons over het eiland gidste!!!   (Eric) Totaal over 7 dagen :  980 km gefietst   en     9675 Hoogtemeters

Za 19 mei

Ontbijten, koffers pakken, nog tijd voor een souveniertje, afscheid nemen en de bus in naar de luchthaven alwaar via een tussenlanding in Barcelona en een goede aankomst in Zaventem , de Koen ons met het busje terug naar Arendonk brengt !!!

FIETSVAKANTIE MALLORCA  2007

NABESCHOUWING;

POSITIEF OVER DE GANSE LIJN.

Perfecte organisatie, dit was zonder meer de enige juiste beslissing.

Prachtige locatie zonder één min punt en 5 sterren voor de keuken.

Geen cowboys, noch in het verkeer noch in onze groep, zeer goede wegen, gewoon een  echt FIETSPARADIJS

Door de aardrijkskundige ligging van Playa de Palma werden sommige ritten iets te lang en de recuperatietijd te kort maar dat zal wel deels aan mij hebben gelegen. Naar mijn gevoel mag bij een volgende gelegenheid het thema “ vakantie “ een beetje meer aan bod komen maar dit is zeker geen punt om niet van een geslaagde  fietsvakantie te kunnen spreken.

We hadden een fijne kameraadschappelijke groep met veel gevoel voor samenhorigheid waardoor bepaalde ongemakken en minpunten tot nul werden herleid.

Tot slot een “ DIKKE PROFICIATaan onze vleesgeworden GPS een rots in de branding
Marc Verheyden.

Rob Van den Bossche

FIETSVAKANTIE MALLORCA  2007

NABESCHOUWING;

POSITIEF OVER DE GANSE LIJN.

Perfecte organisatie, dit was zonder meer de enige juiste beslissing.

Prachtige locatie zonder één min punt en 5 sterren voor de keuken.